زندگی نامه استاد پشنگ کامکار
موسیقی سنتی
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
لینک دوستان
نویسندگان
نظر سنجی

ساز

تبادل لینک هوشمند





دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 79
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 90
بازدید ماه : 79
بازدید کل : 224591
تعداد مطالب : 60
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 60
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 17

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 79
:: باردید دیروز : 11
:: بازدید هفته : 90
:: بازدید ماه : 79
:: بازدید سال : 720
:: بازدید کلی : 224591
زندگی نامه استاد پشنگ کامکار

 استاد پشنگ کامکار در سال ۱۳۳۰ در شهر سنندج متولد شد.پدر خانواده ، حسن کامکار، جزء‌معدود هنرمندانی بود که که راه صعب و دشوار هنر جدی را پیش گرفته بود. در عین حالی که رئیس موسیقی نظام سنندج بود، در هنرستانی آزاد به تدریس ویولن (که ساز اصلی وی بود و آن را به شیوه فاخر و استوار ستاره پرفروغ هنر ایران ابوالحسن صبا می‌نواخت) و سایر سازهای ایرانی نظیر کمانچه و تار و… می‌پرداخت و از این راه خدمتی به جامعه هنری ایران نمود که وی را برای همیشه در یادها و دلها جاودانه کرد.

در چنین خانواده‌ای پشنگ کامکار بالیدن گرفت و گوش جانش با بهترین و زیباترین نغمات موسیقی آشنا شد. در اوایل نوجوانی (۱۲ سالگی) با راهنمائیهای برادر بزرگتر، هوشنگ، فراگیری ساز سنتور را آغاز کرد. تنها منابع موجود برای پشنگ نوجوان علاوه بر راهنماییهای پدر و برادر کتاب تازه منتشر شده استاد فرامرز پایور بود. کتابی که نام دستور سنتور را بر پیشانی داست و یکی دو سالی از انتشار آن می‌گذشت.

بزرگان سنتور نواز ساکن تهران بودند و پشنگ نوجوان در سنندج. بعد مسافت و سختی سفر در آن دوره باعث شد که هنرمند نوجوان از محضر اساتیدی چون فرامرز پایور، رضا ورزنده و … دور بماند.

در آغاز راه کوهی از مشکلات در مقابل وی خودنمایی می‌کرد و تنها سلاح وی نبوغ واستعداد ذاتی بود که به اندازه کافی در ذات او به ودیعه نهاده شده بود. مسلما می‌توانید مجسم کنید این گونه تلاشها متضمن چه مشکلاتی است و برای ادامه راه به چه پشتکار و جدیتی نیاز است.

استاد پشنگ کامکار می‌گویند:«در آن زمان تنها کسانی که می‌توانستند مرجعی باشند برای رفع مشکلات و سؤالات پدر و برادر بزرگترم بودند. البته وقتی نوبت به مسائل تخصصی‌ تر نوازندگی سنتور رسید کمک ایشان هم محدودتر شد. زیرا ساز تخصصی پدر ویولن بود و برادرم نیز مدتی بود که به صورت تخصصی به ویولن می‌پرداخت. مسائلی از قبیل طرز مضراب گرفتن، مضراب زدن، حرکت دست و … مجهولاتی بود که خود باید آنها را پیدا می‌کردم».

حدود ۲ سال بعد از آن تاریخ استاد فرامرز پایور کنسرتی را در سنندج ترتیب می‌دهند. آنجا بود که پشنگ کامکار برای اولین بار فیگور و استیل یک نوازنده حرفه‌ای سنتور ار می‌بیند و متوجه اشکالاتی در فیگور و حالت نوازندگی خود می‌گردد. خود در این باره می‌گویند:«… دو یا سه سال مضراب را اشتباه می‌گرفتم. تا این که استاد پایور به همراهی خانم خاطره پروانه برای اجرای کنسرت به سندج آمدند. در سالن کنسرت از دور حرکات دست استاد پایور را نگاه می کردم و متوجه اشکالات دست خودم می‌شدم. متوجه شدم که مضراب را باید با کمک مچ حرکت داد نه انگشتان …».

با سعی و تلاش فراوان و با عشقی بزرگ کتاب دستور سنتور نواخته شد و سپس کار بر روی ردیفهای استاد صبا آغاز گزدید. در سال ۱۳۴۸ بود که استاد پشنگ کامکار تدریس سنتور را در کلاسهای آزاد هنری پدر آغاز کرد. در این کلاسها پشنگ کامکار دستور سنتور استاد فرامرز پایور و ردیف‌های استاد صبا را تدریس می‌کردند.

از نکات مهم دیگر توجه کامکار جوان به موسیقی فولکلور کردستان بود. ایشان در این باره می‌گویند:« به همراه سایر برادران و خواهرم، قطعات و ملودیهای کردی را به صورت گوشی و بدون نت با هم تمرین می‌کردیم. آنقدر یک قطعه را گوش می‌کردیم و سپس روی آن تمرین می‌کردیم که به اصطلاح ملودیها برایمان روان می‌شد.


تعداد بازدید از این مطلب: 1068
موضوعات مرتبط: زندگی نامه کامکارها , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : kian4z
تاریخ : سه شنبه 2 مهر 1392
نظرات
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








درباره ما
به وبلاگ دلشدگان خوش آمدید
منو اصلی
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید